Golf fysiotherapie

Specifieke golf krachttraining helpt blessures te voorkomen en genezen.

Golffysio: langer golfen zonder klachten

Mensen kunnen tot op hoge leeftijd blessurevrij golfen en plezier aan hun sport beleven. Voorwaarde om ook dan met gemak 9 of 18 holes te lopen en net zover te slaan als nu, is dat ze fysiek fit en mobiel blijven. Fysiotherapeut Patrick Danny van Hoof is werkzaam bij het MTC Deflt en laat golfers graag kennis maken met zijn methode.
Als mensen ouder worden kunnen ze krimpen. Doordat alles wat stijver is en stugger gaat, krijgen ze te maken met rug- en nekklachten. Dat is niet bevorderlijk om tot op hoge leeftijd plezierig te blijven golfen, het liefst met zolang mogelijk behoud van een goede handicap. Ze hebben door de aard van de sport onvoldoende aan hun mobiliteit gewerkt. “Gelukkig is daar met fysieke training, in dit geval golffysio, wat aan te doen en jongeren kunnen ermee voorkomen dat het zover komt”, zegt fysiotherapeut Patrick Danny van Hoof. “Voetballers en tennissers zijn continu in beweging. Golf is een zogenoemde ‘hoge impact’-sport, waarbij je explosieve maximale kracht uitoefent per swing en daarna, tijdens het wachten op je medespeler(s), steeds weer afkoelt. Vaak zit er veel tijd tussen de slagen. Daarom richt golffysio zich op de specifieke bewegingen van de swing, die zonder training steeds korter wordt bij het ouder worden.”
GPA-2-trainer Patrick Danny is twee jaar geleden als golffysiotherapeut begonnen bij het Medisch Training Centrum (MTC) in Delft en er sinds anderhalf jaar intensief mee bezig. Hij richt zich op de vier segmenten van het lichaam die voor een goede swing belangrijk zijn: nek, schouders, boven- en onderrug en heupen. Vooral de coördinatie tussen al die onderdelen moet goed zijn. “Dit viersegmentenmodel (4S) is bedacht door bewegingswetenschapper Wim van Lier, de man achter de Golf Physiotherapy Assocation (GPA), de vereniging van gespecialiseerde, erkende golffysiotherapeuten. Hij focust zich helemaal op golf in samenwerking met de Professional Golfer’s Association (PGA). Golffysiotherapeuten en pro’s komen jaarlijks samen om kennis uit te wisselen.” Het 4S-model is bedoeld om de mobiliteit van het lichaam op de vier genoemde onderdelen in kaart te brengen. “Ik kijk naar het minimale bewegingsniveau dat nodig is voor de swing om blessurevrij te kunnen blijven spelen. Ik werk samen met golfprofessional Ian Goor die op de Indoor Golf Academie lesgeeft en train drie van zijn jongere talenten al zes maanden. Als ze nu de baan in gaan zijn ze al secuurder, fitter en mobieler en spelen ze consistenter. Ook slaan ze verder. Dat geldt ook voor een iets oudere deelnemer van bijna vijftig. Hij staat steviger en rechter en is beweeglijker, waardoor zijn swing is verbeterd.”
Oefeningen
Alle oefeningen die Patrick Danny tijdens de training geeft betreffen kracht en mobiliteit, gecombineerd met coördinatieoefeningen. “We blijven bij de basis van de swing. Volgens Van Lier, en daar ben ik het mee eens, moet je de bewegingen trainen die je maakt. Verkeerde oefeningen, zoals krachttrainingen, kunnen de swing zelfs verstoren. Bij golf moet je de spieren op een bepaalde manier aanspannen en dat laat ik steeds terugkomen. Doordat ik fysiotherapeut ben kan er een behandeltraject aan voorafgaan als mensen blessures hebben. De trainingen zijn in groepsverband, maar wel gepersonaliseerd. Iedereen krijgt op hem of haar afgestemde oefeningen en eventueel thuisoefeningen.
Blessures voorkomen
De gedreven golffysiotherapeut stimuleert ook golfers zonder klachten te gaan bewegen. Door preventief te trainen en hun mobiliteit te behouden en versterken kunnen zij latere blessures voorkomen. Ook hun uithoudingsvermogen neemt toe en blijft op niveau. “Motorisch leren begint op jonge leeftijd en kun je je hele leven volhouden. Het probleem is dat veel kinderen en jongeren die mobiliteit en het vermogen hun bewegingen goed te coördineren al vroeg (gedeeltelijk) kwijtraken, doordat ze niet meer buitenspelen en urenlang naar een scherm zitten te staren.” Dat levert ook een verkeerde houding van bijvoorbeeld de nek op. Als ze dan gaan golfen hebben ze wat in te halen. Hoe gaat het met hemzelf? Patrick Danny: “Een vriend heeft me in aanraking gebracht met golf. Twee jaar geleden heb ik handicap 54 gehaald – inmiddels is dat 35 – en ben ik de sport meer gaan waarderen. Daarvoor had ik wel eens afgeslagen, maar nooit tijd. Nu heb ik les van Ian Goor en wil ik, met mijn broer, elke zondag gaan spelen. Als je je lichaam niet prikkelt ga je achteruit!”
Meer informatie: telefoon 015-2628160 of mail naar info@mtcdelft.nl